مهدکودک مرکزي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي

۱.     کودک محور است و از بازی و فعالیت پیروی می کند.

2.      محیط بازی محرکی برای رشد هوشی ،کلامی، اجتماعی ، عاطفی و جسمی کودک

3.      مبنایی برای رشد خواندن – نوشتن و حساب کردن

4.      مقابل با محیط – مشارکت فعال در فعالیتهای گروهی و توانایی حل مسائل خلاق

5.      در واقع رشد مهارتهای مربوط به روند یادگیری را در آنان تضمین می­کند.

6.       برنامه­ای است که کودکان برای دوران ابتدایی آماده می­کند.

7.      محیطی ایجاد می­کند که امنیت عاطفی و حمایتی کودک را تأمین می­کند.

8.      برنامه­ای است که به طور غیر مستقیم کنترل خود و درنتیجه انضباط درونی را در کودکان بهبود می­بخشد.

9.      به طراحی و جدول­بندی و نظم از قبل تکیه دارد ولی در عین حال نسبت به نیازهای کودکان انعطاف پذیر است.

10.  امّا خواندن-نوشتن-حساب کردن را به­طور مستقیم آموزش نمی­دهد.

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و هشتم دی 1387ساعت 0:10  توسط مهدکودک گلهاي بهشت | 

1

قافیه­های شعری و آوازهای همراه با عمل

عمویم به من یک دوچرخه داد

2

بحث و گفتگو

در رابطه با طبقه­بندی وسایل نقلیه مورد استفاده مثل سواری و ابزار و وسایل مربوط به آنها مثلاً چرخ ، فرمان اتومبیل ، صندلی، ماشین و غیره

3

فعالیت گفتاری

جور کردن تصاویر اشیاء مربوط به وسایل نقلیه­ای که به هم مربوط می­شوند. مثلاً گاری و اسب ، قطار و واگن وغیره

4

بازی در فضای باز

بازی آزاد در فضای باز – فعالیتهای سازمان یافته دسته بندی

5

قصه و داستان

قطار

6

فعالیت شناختی

فعالیتهای مفهوم رنگ:

شناسایی اشکال – دایره – مربع – مثلث از طریق مشاهده قسمتهای مختلف تشکیل دهنده وسایل نقلیه

7

فعالیت خلاق

نمایش­های خلاق – انجام نمایش در رابطه با وسایل نقلیه یعنی ایستگاه قطار

 

 

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم دی 1387ساعت 10:45  توسط مهدکودک گلهاي بهشت | 

 

روزپنجم

1

قافیه­های شعری و آوازهای همراه با عمل

چراغ قرمز چه میگه

2

بحث و گفتگو

ترکیبی از بحث و گفتگوهای روزهای قبل

3

فعالیت گفتاری

تشخیص صدای اول کلمات مربوط به وسایل نقلیه

4

بازی در فضای باز

بازی آزاد در فضای باز – دسته بندی

5

قصه و داستان

داستان هواپیما

6

فعالیت شناختی

فعالیتهای مفهوم عدد:

مفهوم ارزش نسبی اعداد تا عدد 5 ، همراه با تصاویر ، وسایل و اسباب بازی ، انواع مختلف وسایل نقلیه

7

فعالیت خلاق

پرسیدن سوالات باز از کودکان

الف: چه اتفاقی خواهد افتاد اگر هیچ وسیله نقلیه نبود؟

ب : چه اتفاقی خواهد افتاد اگر وسیله نقلیه موتوری به جای دایره، چهار گوش باشد.

 

+ نوشته شده در  جمعه بیست و هفتم دی 1387ساعت 10:33  توسط مهدکودک گلهاي بهشت | 

 

 

 

1

رشد عاطفی و اجتماعی

 

شکل­گیری عادات

الف- عادات شخصی

ب- عادات اجتماعی – حسن­رفتار – شراکت و همکاری،حضور منظم بهداشت شخصی و محیطی

ج - سلام احوالپرسی

پرورش توانایی مراقبت از رفتار شخص

الف- پرورش خودپنداری مثبت

ب- شرکت فعال در فعالیتهای گروهی

 

2

رشد جسمی و حرکتی

 

حفظ رشد مناسب

الف- رشد هماهنگی ماهیچه های بزرگ

ب- رشد وهماهنگی ماهیچه­های ظریف

 

3

رشد زبان و سخنگویی

 

رشد مهارتهای شنوایی

تشخیص و تمیزصدا

رشد بیان کلامی

مسیریابی

بادقت گوش دادن

آمادگی نوشتن

تشخیص بینایی

 

4

رشد شناختی

 

رشد توانایی مرتب کردن

رشد توانایی مشاهده­ کردن

بخاطر سپردن بتواند کل را به خاطر سپرده و بازخوانی نماید

رشد حواس پنجگانه

رشد توانایی تفکر

درک کل به جز، جز به کل بیان مساله (ساده)

شناسایی آنها و مطابقت دادن

رشد توانایی نامیدن

شکل گیری مفاهیم محیطی

درک روابط کل و جز

مفهوم سازی رنگ ، شکل ، مفاهیم قبل ازعدد ،عدد، فضا ،زمان

 

5

رشد بیان خلاق و درک

 

رشد بیان خلاق از طریق فعالیتهای هنری

رشد حساسیت نسبت به رنگها وزیبائیها در طبیعت

رشد حرکات خلاق

رشد تفکرخلاق

 

 

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم دی 1387ساعت 11:8  توسط مهدکودک گلهاي بهشت | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
سالهای پیش از دبستان سالهای طلایی زندگی کودک است.سالهای فرصت ، سالهای آموزش و یادگیری، سالهای که اگر محیط مناسب باشد، هوش او شکوفا میشود استعدادش بارز می گردد.
سالهای پیش از دبستان مرحله شکل گیری شخصیت کودکان است ،کودکان این سالها را با حساسیت ، کنجکاوی و توجه نسبت به خود و اطرافیان سپری می کنند.
محیط خانواده ، نفوذ اطرافیان و برداشتهای شخصی از جمله مواردی است که در این شکل گیری تأثیر گذاشته و تغییر ایجاد می کند.
عدم توجه به نیازهای عاطفی ، روانی و اجتماعی کودک به علل گوناگون فقر فرهنگی، فقر اقتصادی ، عدم آگاهی و یا حتی علاقه بیش از حد به کودکان و یا توجه بیش از حد به رشد جسمانی کودک ، دست به دست هم داده ، موانعی را ایجاد خواهد کرد که در نتیجه امکانات پرورش و تربیت کودکان شاید در وهله اول به خانواده مربوط شود اما جامعه نیز در آن سهم به سزایی دارد. همه ما کودکان را دوست داریم و می دانیم که کودکان امروز آینده سازان فردا هستند.
نخستین فریاد نوازد در همه جای دنیا ، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب یکسان است و بدین معناست که گویند :
من یک شخصیت هستم.
من دارم می آیم.
من به شما تعلق دارم.
من عضوی از خانواده آدمی هستم.
مرا آن چنانکه هستم دریابند و بپذیریرند.
مرا با هیچ کودکی و خودشان مقایسه نکنند که من بی مانندم.


نوشته های پیشین
آذر 1389
آبان 1389
اردیبهشت 1389
اسفند 1388
بهمن 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
خرداد 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
بهمن 1387
دی 1387
آرشیو موضوعی
کلاس شیرخوار
کلاس نوپا 1
کلاس نوپا 2
کلاس نوباوه
کلاس پیش آمادگی
کلاس آمادگی
کلاس موسیقی
کلاس فوق برنامه
کلاس زبان
فعالیتهای هنری بچه ها
بازدید ها
گزارش عملکرد
نگاهي به مقالات تربيتي و آموزشي
فرم هاي ويژه مربيان
اخبار
پیوندها
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان بهزیستی کشور
اطلاع رسانی سلامت ایران
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM